Het gaat goed met de horeca! De omzet blijft maar stijgen: in het 3e kwartaal van 2017 steeg de omzet met 6,2% t.o.v. het 3e kwartaal 2016. Het aantal nieuwe horeca-ondernemingen neemt toe. Maar daarmee groeit ook de concurrentie. Hierdoor wordt het belang om onderscheidend te zijn als maar groter. Hoe kun je onderscheidend zijn en hoe kun je tegelijkertijd rekening houden met trends?


 

Trends

In deze snel veranderende wereld volgen trends elkaar snel op. Ben jij succesvol met een nieuw concept? Via onder andere Social Media vliegt het de wereld over. Voor dat je het weet ben je trendsetter en vindt je concept met allerlei variaties daarop snel navolging. Je bent dan al niet uniek meer. Of ben je iemand die laat instapt als het gaat om een trend? Dan werk je al snel met een uitgedoofd concept met alle gevolgen van dien.

Alvorens ik je enkele tips geef om je te onderscheiden geef ik kort weer welke trends er in horeca-land momenteel spelen:

 

Gezond, eerlijk en duurzaam

Eigenlijk kunnen we hier niet van een trend spreken maar van een nieuwe levensstijl. Een levensstijl waar deze waarden steeds meer geïntegreerd zullen worden. De termen biologisch en puur zijn hier nauw mee verwant.

Bij duurzaamheid gaat het niet alleen om onbespoten groenten, maar ook om het gebruik van duurzame materialen in het interieur en energiebesparende maatregelen.

 

All day concept en one product concept

De restaurants waar alleen ’s-avonds gedineerd kan worden verdwijnen steeds meer. Mensen houden zich minder vast aan de drie vaste eetmomenten en ontbijten, lunchen en dineren op verschillende tijdstippen. Naast dit concept valt de opkomst van de one product concepten te signaleren zoals saladebars of tostibars.

 

Blurring

Grenzen tussen dienstverlening vervagen. Mixconcepten van diverse businessmodellen zijn in opmars. Voorbeelden hiervan zijn hotel-werk of restaurant-cultuur. Dineren of overnachten in combinatie met een bijzondere beleving wil ik hier ook onder scharen.

 

Gemak

De behoefte aan gemak in de vorm van een snelle hap is groeiende. Maar dan wel fast good food want het moet wel gezond en voedzaam zijn.

 

Persoonlijke benadering

Gasten stellen het meer en meer op prijs dat personeel oprechte betrokkenheid toont. Ze willen gezien, gehoord en verrast worden. Bovendien willen mensen zich kunnen identificeren met de plek waar zij vertoeven. De kreet: ‘iedereen moet zich hier thuis voelen’ is achterhaald.

 

Trend afstand

Doordat trends zich verspreiden als een olievlek ben je al snel niet uniek meer. Alles gaat op elkaar lijken, zeker als het gaat om de interieur styling. Als je uniek wilt zijn dien je juist afstand te nemen van bepaalde trends. Maar hoe bedenk je nu een verrassend en bijzonder concept?

 

Design Thinking

Design Thinking is een nieuwe, systematische manier om je horeca- onderneming te vernieuwen of te restylen. Je onderneming kan hierdoor flexibeler en veerkrachtiger omgaan met een situatie van onzekerheid en verandering. Als business coach zijn wij erg geïnspireerd geraakt door deze methode wat tevens ook een mindset is. Tijdens een coachingstraject zul je hier ook zeker elementen van terugvinden.

 

Creativiteit

Creativiteit in combinatie met structuur vormt de basis voor Design Thinking. Met creativiteit kunnen ideeën en oplossingen voor allerlei vernieuwingsvraagstukken worden gegenereerd. Hierbij levert co-creatie, het in gezamenlijkheid creëren, het meeste rendement op. Praktische tools -vaak in de vorm van canvassen- geven hierbij vorm en structuur aan het proces. Het hele proces is meer gefocust op doen dan op voorspellen.

Al doende kunnen nieuwe producten en diensten, een nieuwe marktbenadering, doelgroep of concept worden gevormd. Het perspectief van de klant staat hier centraal. Wat houdt die klant bezig of welke pijnpunten heeft hij/zij? Door je in de klant te verplaatsen kun je nog beter inspelen op zijn/haar behoeften.

 

Voortdurend proces

Bedenk dat Design Thinking een voortdurend proces is. Het helpt je om continu in te zoomen op de behoeften van je doelgroep. Of om wellicht een nieuwe doelgroep aan te boren. Hiertoe dien je regelmatig tijd vrij te maken om vooruit te denken en vandaag de ideeën voor morgen te vormen. Op deze manier loop je nooit achter de feiten aan. Het je zelf moeite om in invulling aan dit proces te geven? Schakel dan professionele hulp in.

 

Unieke identiteit

Iedere horeca-onderneming is uniek. Zelfs al hebben twee restaurants hetzelfde aanbod op de kaart staan en een identiek interieur, dan nog zijn er verschillen in locatie, sfeer, service en beleving. Zoek naar je unieke en onderscheidende identiteit. Een identiteit die ook bij je doelgroep past. Hoe authentieker je bent, hoe meer je jezelf kunt zijn. En dat straal jij en je personeel uit naar je omgeving. Een uitstraling die als een magneet mensen aantrekt.

Een trend die in dit verband nog te noemen valt is dat lokale invloeden worden verwerkt in het concept. Elke stad of streek heeft specifieke eigenschappen en gewoonten. Deze lokale invloeden kunnen mogelijk prima bij je identiteit passen.

 

Visie Canvas

Een handig hulpmiddel om je bedrijfsidentiteit te bepalen is de Visie Canvas. Dit helpt je om je eigen authentieke boodschap te bepalen. Een boodschap die zowel inspirerend als ambitieus kan zijn. Door de Visie Canvas in te vullen staat je visie met al z’n elementen op één groot vel papier. Een visie die duidelijk, praktisch en inspirerend tegelijk is!

 

Het fundament van je onderneming

Een mooi begin voor het vormen van je visie is een brainstorm, waarbij je team het droombeeld van je toekomstige organisatie visualiseert. Welke horeca activiteiten doet je onderneming? In wat voor staat bevindt het zich? Wat is de omvang?

Brainstorm vervolgens over de kernthema’s die je visie ondersteunen en vul deze in de thema-bollen in. Kernthema’s kunnen zijn: welke doelgroep, hoe ga je te werk, wat is je toegevoegde waarde, uniciteit etc…  En deze mag zeker niet ontbreken: wat zijn je drijfveren (het ‘why’)? Met deze thema’s en het droombeeld kun je nu een krachtig visie statement formuleren. Het visie statement is een ambitieuze doelstelling voor de langere termijn en beschrijft tevens hoe (het ‘how’) je je klant van dienst kunt zijn.

 

Lees in dit artikel hoe je precies een goede visie kunt formuleren

 

Nieuw concept

Met een heldere visie kun je aan de slag met je nieuwe concept. Organiseer een brainstorm met je mensen en creëer zonder oordeel eerst zoveel mogelijk ideeën. Alles mag. Selecteer dan de ideeën die praktisch toepasbaar en haalbaar zijn. Toets dan je ideeën aan je visie. Op deze manier blijf je dicht bij jezelf en creëer je een eigen uniek concept waarmee je je horeca-onderneming een flinke impuls kunt geven. En denk erom: ga na de introductie van je nieuwe concept niet stilzitten. Blijf aan je concept schaven en gooit hem zo nodig na een tijdje weer helemaal over de kop, als je daar aan toe bent.

Succes!

 

Terug naar het overzicht