Je ziet het steeds vaker om je heen: mensen die hard werken terwijl de voldoening en de beleving afneemt. Ook bij ondernemers geldt dit. Dit hoeft niet per se samen te gaan met beroerde financiële resultaten, maar dit kan wel een gevolg zijn.

Je bent opgeslokt door de waan van alledag en je doet alleen nog datgene wat noodzakelijk is. Je zit zo goed als vast. Het is erg lastig om je los te weken uit de vastgeroeste patronen en een ander pad in te slaan. Je moet je er namelijk eerst bewust van worden dat je gevangen zit in een op het eerste oog onlosmakelijk web. Neem om te beginnen eens de tijd voor jezelf om je eens af te vragen wat jij iedere dag doet op de automatische piloot. Je zult versteld staan. Doe je eigenlijk nog wel de dingen die je echt leuk vindt?

Nu je een stap hebt genomen in je bewustwording wil ik je een gouden tip meegeven waardoor jij met meer inspiratie en enthousiasme aan het werk kan gaan en wat je onderneming weer op de juiste koers kan zetten.

 

Focus op één ding

Als je er goed op let zal je zien dat succesvolle ondernemingen zich met name focussen op één ding. Ze richten zich op:

  • één product;
  • één dienst;
  • één vaardigheid;
  • één passie.

De rest wat ze doen is ter ondersteuning of van ondergeschikt belang. Stel jezelf de vraag: welk ene ding kan ik doen waardoor al het andere eenvoudiger of zelfs overbodig wordt? De eerste keer dat je je deze vraag stelt richt je je op het grotere doel van je onderneming.

Pak je visie of missie er bij om dit in kaart te brengen.  Dit dient een betekenisvol doel te zijn. Het waarom. Dus niet ‘ik wil 5 miljoen gaan verdienen’. Ebenezer Scrooge, de gierige en inhalige oude man in het beroemde kerstverhaal van Charles Dickens had als doel zoveel mogelijk geld voor zichzelf te vergaren. Hij was goed op weg, maar had geen enkele waardevolle betekenis voor andere mensen en bovendien gaf het hem maar weinig voldoening. Totdat de geesten hem op andere gedachten brachten en hij zijn geld ten positieve ging gebruiken: hij hielp de mens.

 

Prioriteiten stellen

Het grotere doel vormt de rode draad, de kern van je onderneming. Formuleer daarom eens je wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse doelen. Het weekdoel dient ondersteunend te zijn aan het maanddoel, het maandoel ondersteunend aan het jaardoel etc. etc…

Deze doelen mogen best gericht zijn op bijvoorbeeld meer omzetverhoging mits ze maar het hogere doel dienen. Maak de doelen groot en specifiek. Ze moeten haalbaar zijn en tevens uitdagend. De doelstelling ‘omzetstijging van 5% in één jaar’ is relatief gemakkelijk haalbaar en weinig prikkelend.

Nu dien je dagelijks prioriteiten te stellen, zodanig dat je je steeds afvraagt: wat is dat ene ding (focuspunt) die ik vandaag kan doen zodat ik op de juiste weg ben om de langere termijn doelen te halen? Richt je dagelijks, liefst een uur of vier, op dat belangrijkste ding. De rest is bijzaak. Dit maakt je dagelijkse handelingen veel productiever.

 

Meesterschap

Nu jij en de mensen in je onderneming de stappen hebben gezet naar doelgerichtheid is het belangrijk om te blijven verbeteren om voldoende uitdaging te behouden. Mensen denken te snel hun prestatieplafond bereikt te hebben en doen er vervolgens weinig meer aan om beter te worden. Het gaat er niet om dat er nog harder gewerkt moet worden. Je moet openstaan voor nieuwe ideeën en nieuwe manieren om dingen te doen.

Een ander resultaat vereist ook een andere aanpak. ‘Out of the box’- denken helpt je hierbij. Het resultaat is nieuwe vaardigheden, nieuwe relaties en nieuwe oplossingen.  Op deze manier begeef je je op het pad van meesterschap. Dit pad is de route naar ons ultieme doel.

Probeer eens deze tips op te volgen en je zult gegarandeerd resultaat zien! Je onderneming krijgt meer glans en succes blijft niet meer uit. Succes dat zich vertaalt in meer voldoening, geluk, passie én goede financiële resultaten.

 

Terug naar het overzicht

Een vraag stellen om discussie uit te lokken voor in de comments. Enkel comments mogelijk bij aanmelding. Lorem Ipsum Dolar Sit Amet Lorem Ipsum Dolar Sit Amet.