Iedereen kent het wel. Je zit boordevol ideeën, maar van daadwerkelijke manifestatie? Ho maar. Hoe kan het dat zoveel ideeën niet de eindstreep halen? Wat houdt ons hier precies in tegen? In dit artikel probeer ik je uit te leggen hoe het ego daar een grote invloed op heeft. En hoe je hier toch mee om kan gaan.


 

De drie stadia van je creatieve idee

1. De creatieve fase

Je loopt al tijden rond met de gedachte om iets nieuws neer te zetten. Dag in dag uit blijf je er aan denken. Het laat je niet meer los. Niets wekt ook meer je interesse dan wat er constant door je hoofd gaat: een nieuw idee. Een gat in de markt? Ja, natuurlijk of een welkome toevoeging van een al bestaand iets.

Hoe dan ook, je staat er 100% achter en wil het graag manifesteren. Je visualiseert je idee als onmisbaar in de markt, je droomt er over en je hebt al ruwe schetsen en tekeningen gemaakt. Je hebt je in tijden niet zo fijn gevoeld. Want dromen en creëren is nu eenmaal iets wat mensen graag doen. De creativiteit spat er van af en je voelt je vrij in het maken en bedenken.

 

2. De het-stelt-niets-meer-voor fase

Tot dan toe gaat alles redelijk goed. De creatiefase voorloopt voorspoedig en je deelt vol enthousiasme je nieuwe ideeën aan familie en vrienden en de reacties komen je ook allemaal positief tegemoet. Maar dan komt die man met de hamer: dat ene allesvernietigende moment. Je bent misschien op de terugweg naar huis en terwijl je rijdt ga je nadenken over je idee. Al die stemmetjes die je vragen stellen over wat als dit en wat als dat… Is het eigenlijk wel zo nieuw? Je weet het eigenlijk niet meer…

Het voelt alsof je wakker wordt geschud in een absurde droom. Niets van je plannen lijkt meer realiteit te kunnen worden en alles voelt negatief aan. Je ziet alleen nog maar beren op de weg die je plannen kunnen dwarsbomen. “Hoe heb ik dit kunnen bedenken” vraag je je wellicht af. De wereld om je heen gaat vertraagd aan je voorbij en je ziet jezelf weer doen wat je altijd al doet. Niks nieuws in ieder geval. Zo enthousiast als dat je was bij familie en vrienden, zo gedeprimeerd ben je nu. Wat is er in die tussentijd gebeurd?

 

3. De weggooi fase

De twijfel omtrent je ideeën bereikt nu helemaal het dieptepunt en je bagatelliseert ze tot er niks meer van overblijft. De eenvoud waarmee je het weggooit verbaast je echter. Je besluit bij thuiskomst maar direct op bed te gaan om je aan de nieuwe realiteit te onttrekken. De volgende morgen word je wakker en alles wat je had bedacht blijkt in de vergetelheid te verkeren.

Opgeslokt door de waan van de dag ga je weer verder met datgene wat je altijd al deed en ergens vind je dat ook niet zo heel erg. Je hoeft namelijk niks meer en om die beren op de weg hoef je je ook al niet meer druk te maken. Je blijft lekker in je comfortzone zitten. Dat is immers vertrouwd en biedt vooral voldoende zekerheid.

 

90% van de ideeën belanden in de prullenbak

Deze situatie is een blauwdruk voor 90% van alle ideeën. Een hoog en niet echt bemoedigend percentage. Want slechts aan 10% wordt maar uiting gegeven. Vreemd, of toch niet? Waarom zit er zo’n destructief mechanisme in ons die al onze ideeën kapot maakt en ons in zoveel dingen afremt? Het is toch niet verkeerd om creatief te zijn? Waarom voert dit mechanisme onze ideeën dan zonder pardon naar het dichtstbijliggende afvoerputje, alsof het niks is?

Doen we het dan massaal verkeerd of kunnen we dit destructieve mechanisme omzeilen, zodat die grootse ideeën in spé levensvatbaar worden? Het antwoord is nee en ja. We doen het niet verkeerd en ja we kunnen dit mechanisme zeker wel omzeilen. Hoewel het in het begin misschien een lastige opgave kan zijn. Hoe dan ook begint het met het begrijpen van dit mechanisme: het ego geheten.

 

Het ego; een beschermend en functioneel mechanisme

Het ego is eigenlijk een maar moeilijk te bevatten iets. Het is kort gezegd de “ik” maker. Het ego heb je nodig om te kunnen functioneren. Het zorgt ervoor dat je oordelen kan vellen, meningen kan hebben en dus ook beslissingen kan maken. Een achter- en dieper liggend doel is echter bescherming van onze ik. Onze “ik” is namelijk zeer kwetsbaar.

Het ego is, hoe goedwillend dat ook lijkt, altijd ontzettend waakzaam. Hij staat 24/7 voor je klaar. Het beschermt ons tegen op de loer liggende gevaren. Zelfs potentiële gevaren kan hij, althans denkt hij te kunnen, herkennen. Een slimme programmering, dat moet wel gezegd worden, maar tegelijkertijd is het ook de grootste vijand van onze creativiteit. Maar waarom dan?

 

Het ego is als een Godfather

Je kent het wel, al die stemmetjes in je hoofd die zeggen dat je het zus of zo moet doen of zeggen dat je iets niet kunt. Dit zijn in principe allemaal uitingen van het ego. Het wil je op deze manier beschermen tegen de gevaren die op de loer liggen.

Hoe paradoxaal het ook klinkt misschien, het ego heb je daarentegen wel nodig om iets te kunnen manifesteren. Het wordt daarom ook wel de manifestator genoemd.. Zonder hem zijn we namelijk niet in staat iets te manifesteren. 

Je kunt het ego misschien vergelijken met een taxi. Het ego zit achter het stuur (chauffeur) en jij (jouw fysieke gedaante) zit op de achterbank. Net als in een taxi bepaal jij (de echte jij) waar de taxi heen moet en de chauffeur rijdt je dan naar bestemming. Dit zou de goede volgorde moeten zijn.

Maar in veel (zo niet de meeste) gevallen laten we ons echter leiden door, en daar komt ie weer, ons ego! Het ego is namelijk erg bezitterig en houdt graag de controle over van alles en nog wat. Het voelt zich bovendien het fijnste als hij in een veilige omgeving zit. Veilig betekent hier in zoverre dat het ego dan niet gekrenkt kan worden. Daarom dringt het zich ook iedere keer zo op in jouw hoofd. Hoe meer je iets wil doen wat buiten de bekende paden ligt, hoe harder het ego schreeuwt dat je het niet moet doen.

Het ego denkt het bovendien altijd beter te weten en wil, als dat nog niet vervelend genoeg is, altijd meer hebben. Meer bezit, meer kennis, meer macht. Want hoe meer het ego van alles vergaart, des te veiliger hij zich gaat voelen. Eigenlijk  is het ego onze Godfather. Het liefst ligt ie een warm bad, op zijn landgoed, omgeven met het uitzicht op al zijn mooie bezittingen.

 

Wij zijn wel meer dan onze functies en titels

Hoe verhoudt zich dat dan met het creëren van nieuwe ideeën? Waarom worden we in zoiets onschuldigs beperkt? Het antwoord ligt al besloten in het voorgaande. Het ego wil namelijk veiligheid en zekerheid hebben. Vanaf kinds af aan hebben wij geleerd om te overleven in deze wereld. School, studie, werk, vakanties etc. en met vallen en opstaan zijn we gevormd tot wie we nu zijn, met een rugzak aan bagage die waardevol voor ons is. Daar identificeren wij ons mee.

Terecht? Nee, zeker niet! Wij zijn namelijk niet onze rugzak en wij zijn al helemaal niet onze functies of titels. Dit zijn slechts attributen die zijn aangereikt door het leven. Maar toch is onze natuurlijke neiging om terug te grijpen naar die befaamde rugzak en van daaruit ons leven te verklaren. Dat is immers veilig en vertrouwd. Alles wat buiten die rugzak ligt, is onbekend terrein en daar wil ons ego zich niet mee inlaten. Het betreden van onbekend terrein is voor hem veel te gevaarlijk en expressies van creativiteit vallen daar ook onder.

Toch zijn er methoden om je ego de baas te zijn. Het is meer een soort houding die je ten opzichte van je ego moet aannemen.

 

Een paar tips om toch je ideeën te kunnen manifesteren:

 

Heb een eerlijk motief

Een idee begint vaak met het invullen van een behoefte. Je motief voor het uitwerken van dit idee is dan om een aanbod te creëren die in de behoefte kan voorzien. Dit is een eerlijk en goed motief. Een motief kan ook zijn veel geld verdienen en dat je daar een idee omheen bedenkt. Dit is alleen een verkeerd en slecht motief. Het motief van een ondernemer om te ondernemen mag eigenlijk nooit zijn veel geld verdienen of een bepaalde status of macht najagen. Is dit wel je motief, realiseer je dan goed dat niet jij maar je ego bepaalt waar jouw auto naar toe rijdt.
 

“Try not to become a man of success. Rather become a man of value.” 
― Albert Einstein

 
Een slecht motief mag dan in sommige gevallen wel financieel succes opleveren, maar echt waardevol is het meestal niet. Niet voor jezelf, maar ook niet voor je omgeving. Sterker nog: in de meeste gevallen laat je een spoor van vernieling achter. Dit zijn simpelweg uitingen van het ego: een hol ideaal, zonder enige betekenis van waarde. Bovendien zal het ego, zoals ik al eerder zei, nooit genoeg hebben. Het verlangen naar nog meer geld en status is als een bodemloze put.

 

Creëer waarde

Wees daarom een ondernemer die waarde wil creëren (waardecreatie) voor de doelgroep die je dient en waarvoor je de behoefte van die doelgroep kan vervullen. Niet alleen de omgeving wordt daar blij van, maar je zult dan ook zelf merken dat een dergelijk motief je meer voldoening geeft.


Blijf altijd een student

Mensen hebben de neiging om, zeker naarmate wij ouder worden, zich snel verzadigd te voelen. Dit heeft te maken met ervaringen en conditioneringen waar het ego naar terug grijpt. Ondernemers die reeds een behoorlijke organisatie uit de grond hebben weten te manifesteren, hebben vaak ook die neiging.

Zij gaan dan vaak onbewust op hun onsterfelijke zetel zitten en heersen als een koning over hun imperium, zonder zich al te veel bezig te houden met vernieuwing of zelfreflectie. Die organisatie is zijn grote trots en dat mag iedereen weten. Niet wetende dat hij misschien wel de afremmende factor is in de organisatie.

 

Denk NOOIT dat je genoeg weet

De kracht van een succesvolle ondernemer is echter dat hij bescheiden blijft en altijd open staat voor ontwikkeling en zelfreflectie. Pas dan kan hij het volwaardige potentieel benutten. Blijf daarom altijd een student en voel je nooit te oud om nog te leren. De grootste fout die je kan maken is dat je denkt dat je genoeg weet en dat je je niet meer hoeft te verdiepen.

Mocht je die gedachte al hebben, zet hem bij deze dan voorgoed uit je hoofd! Er is namelijk geen mens op aarde die alle wijsheid in pacht heeft en zich niet meer hoeft te ontwikkelen. Er zijn altijd mensen die ergens meer vanaf weten dan jij. Beschouw deze mensen als jouw meester en accepteer dat. Van hen kun je weer leren. Ook de grote wijzen der aarde – de Da Vinci’s en de Einsteins – hadden een leermeester.

 

Schroom niet om hulp te vragen

Het ontwikkelen van een idee tot het op de markt zetten vereist een hoop onderzoek. In dat proces heb je misschien hulp nodig. Schroom niet om die hulp te zoeken. Er zijn mensen die jou daar uitstekend bij kunnen helpen. Bovendien: als je het meteen goed doet, voorkom je misschien dat je bij een volgende poging tegen dezelfde problemen aanloopt.
 

 

Wij helpen graag met het ontwikkelen van een nieuw idee: Klik hier

 

 

Blijf vooruit denken

Blijf daarnaast ook je product of dienst ontwikkelen als je hem eenmaal op de markt hebt. Ga er niet vanuit dat je meteen het perfect voor elkaar hebt, want dat is niet zo. Perfectie bestaat namelijk niet. Ga mee in de trends, maar nog beter: streef er naar dat jij de nieuwe trend wordt. Blijf vooruitdenken en blijf jezelf voortdurend verbeteren en vernieuwen en vooral: blijf zo leergierig als een student.

Als ondernemer ben je namelijk nooit uitgeleerd. Dit is goed om je te blijven realiseren. Leer van anderen en begeef je in een omgeving waar je van anderen kunt leren. Wees je er wel van bewust dat het ego zich soms zal roeren en je zal zeggen dat je al genoeg weet of dat je het wel beter weet. Mijn advies: sla dit altijd in de wind!


Wees niet te gepassioneerd

Wellicht een wat vreemde eend in de bijt, maar niet minder waar. Een passie ergens in hebben lijkt een goede drijfveer om je onderneming tot een succes te brengen, maar het is een van de redenen waarom beginnende ondernemers massaal tussentijds afhaken. Ik heb het dan niet over een dosis gezonde enthousiasme, maar een tomeloze drive of sprong naar het einddoel willen maken.

 

Focus je op de reis

Een te gepassioneerde ondernemer zal de focus enkel en alleen hebben op het bereiken van dat grote doel: die succesvolle organisatie. Het is belangrijk om te begrijpen dat dit grotere doel dient als richtpunt voor de reis van je onderneming. Echter focus je op die reis en niet enkel op dat grote doel. Want hoe kun je genieten van die reis wanneer alleen het behalen van het grote doel jou voldoening moet geven? Een doel dat niet eens binnen afzienbare tijd haalbaar is en waarvoor nog vele stappen te maken zijn. Zowel groot als klein.
 

 

“Great passions are maladies without hope”
― 
Goethe

 

Stel korte termijn doelen

Zet je passie daarom om in doelstellingen op korte termijn. Bouw op die manier je onderneming op. Steen voor steen. Ieder succesje die je daarin behaalt is weer een stap dichter bij dat grote doel, maar beleef de weg er naar toe. Een doelstelling is bovendien het willen realiseren van iets buiten jezelf in plaats van het najagen van eigen verlangens, zoals die succesvolle organisatie najagen een verlangen is.

 

“One day, in retrospect, the years of struggle will strike you as the most beautiful.” 
― 
Sigmund Freud


Ga dus op in het moment en focus je op het kleine in plaats van het grote. Je zult de kleinere successen meer waarderen en heb je eenmaal datgene bereikt waar je altijd over droomde, dan kan je tenminste terugkijken op een succesvolle en waardevolle tijd.

 

Compass7 als business coach

Loop je rond met diverse ideeën, maar weet je niet goed hoe je dit vorm moet geven? Bij Compass7 helpen we je graag om deze ideeën concreet te maken. Een duidelijke visie, strategie en een goed uitgedacht plan zorgen voor een kick-start van je onderneming. Loop je als ondernemer nog tegen diverse vraagstukken aan of heb je bepaalde overtuigingen waar je maar moeilijk van afkomt of die jou belemmeren in de start van je onderneming? Wij kijken graag samen met jou naar een passende oplossing.

 

Maandelijks Inspiratie Ontvangen?

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF

Je ontvangt hooguit twee berichten per maand!