Wanneer je als ondernemer je passie kwijt bent geraakt

Ooit, en dat hoeft niet heel lang geleden te zijn, kwam je droom uit: je eigen onderneming. Met veel passie ben je aan de slag gegaan. Maar beetje bij beetje is de spirit verdwenen. Je ziet uit naar vakanties en weekenden. Je werkt op de automaat. Dit is een veelvoorkomende situatie bij ondernemers.

In dit artikel reik ik je enkele tips aan die je kunnen helpen om weer met plezier en motivatie aan het werk te gaan.


 

Blijf dicht bij jezelf

Bedenk eens waarom je ooit die onderneming bent gestart. Wat waren toen je drijfveren en je passie en wat waren je kernwaarden? Hoe dicht staat je onderneming nu eigenlijk nog bij jou als het gaat om de visie, drijfveren en kernwaarden? Is hier niet veel in veranderd of ligt dit inmiddels mijlenver uit elkaar?

Stel dat transparantie voor jou een kernwaarde is, terwijl transparantie in jouw onderneming ver te zoeken is? Of dat het hoge serviceniveau dat je ooit had is verdwenen als sneeuw voor de zon.

Als je onderneming van je is weggedreven, dan is het verstandig om eerst aan de slag te gaan met je visie. Wat wil je eigenlijk bereiken met je onderneming? (Her)formuleer deze visie liefst met een aantal goede en creatieve medewerkers. Dit is vele malen sterker dan als je dit alleen doet!

 

Lees ook eens: HOE FORMULEER JE EEN GOEDE VISIE?

 

Het is van wezenlijk belang en zeker niet altijd vanzelfsprekend dat de visie van je onderneming overeenstemt met die van jezelf. Dit zal gezien de kloof die tussen jou en je onderneming is ontstaan de nodige veranderingen met zich meebrengen. Voel je enthousiasme en energie opkomen bij het idee om de boel flink te vernieuwen?

Als het goed is wel. Als dat niet zo is, dan moet je er eens over nadenken of je misschien iets totaal anders moet gaan doen. Daar later meer over. Ervan uitgaand dat je weer enthousiast bent geworden, dan moeten zaken concreet worden gemaakt. Er moeten stappen worden gezet. Maak daarom (met je team eventueel) een stappenplan en ga aan de slag. De nieuw geformuleerde visie dient daarbij als kompas.

 

Een cliché, maar: doe werk wat je echt leuk vindt!

Het is van grote waarde dat je eens gaat nadenken wat je nou precies leuk vindt binnen je onderneming. Breng daarom eens in kaart welke werkzaamheden je wekelijks vooral doet. Is dit werk wat je leuk vindt of totaal niet? Het wordt lastig om elke dag met enthousiasme je bed uit te stappen als je het grootste deel van de dag werk doet waar je niet blij van wordt. Denk eens na welke activiteiten jij dan misschien kunt delegeren.Misschien ben jij juist de specialist in bepaalde werkzaamheden waar anderen in jouw bedrijf de competenties niet voor hebben of daar minder goed in zijn dan jij. Neem deze taken dan niet van ze over, maar leid je mensen juist op zodat ze op hetzelfde niveau van jou komen en zij deze taken van jou over kunnen nemen. Al is het maar een deel van die taken. Je zult zien dat het leuk is om jouw expertise aan een ander te kunnen overbrengen. En jij krijgt bovendien een stuk meer rust en vertrouwen.

Als je personeel hebt dan heb je de rol van leidinggevende op de koop toe moeten nemen. Dit is een rol waar je in moet groeien. En bij snelle toename van je personeelsbestand geeft dit vaak problemen  Het  helpt echter in vele opzichten om je personeel niet te strak aan het lijntje te houden, maar juist om hen meer vertrouwen en verantwoordelijkheid te geven.

Betrek ze daarbij ook bij beslissingen zodat ze het gevoel hebben dat ze gehoord worden. Wees transparant en zorg voor openheid. Door betrokkenheid te verhogen van je personeel wordt je onderneming naar een hoger niveau getild. Gedeelde verantwoordelijkheid voorkomt dat jij alleen de last van je bedrijf op de schouders voelt. En dat kan een hele last zijn!

 

Gebruik je talenten

Iedereen heeft een portie talent meegekregen bij zijn of haar geboorte. Dingen die je op een natuurlijke manier gemakkelijk afgaan, dat is talent. Doen waar je goed in bent, je talenten inzetten, draagt bij tot meer werkplezier. Van jezelf, maar ook van je personeel door hen op de juiste plekken te zetten. Je bruist van energie wanneer je talenten de ruimte krijgen. Vraag jezelf eens af of jouw talenten tot hun recht komen in al je activiteiten?

Veel mensen zijn zich niet bewust waar hun kracht ligt. Mensen waarderen je voor bepaalde vaardigheden, terwijl je er zelf niet warm (meer) van wordt. Of bepaalde dingen waar jij goed in bent zijn voor jou heel vanzelfsprekend. Het gaat je immers heel gemakkelijk af: dat ontwerpen van die mooie tuin, het organiseren van een evenement of het verkopen van sanitair. Let er dus op dat sommige talenten ‘verstopt’ kunnen zijn. Een coach kan je helpen om er weer bewust van te worden.

Zorg dus dat je talenten tot hun recht komen tijdens je werkzaamheden. Ook hier is delegeren en het anders organiseren van de taken de sleutel.

 

Pas jij nog bij je bedrijf?

Een mogelijkheid die bestaat is dat jij door de jaren heen bent veranderd. Je onderneming is niet van jou weggedreven, maar jij van je onderneming. Het werk wat je ooit leuk vond, vind je nu niet meer leuk. Er is geen beleving meer. Misschien heb je talenten die je graag wilt ontplooien, maar waar in jouw bedrijf geen plek voor is.

Het risico bestaat dan dat je op de automatische piloot gaat werken. Je richt je vooral nog op de prestaties, de uitkomsten van je inspanningen. Maar zonder beleving zal jij zielloos ronddobberen als een boot met een kapotte motor. Gepaard met frustraties en mogelijk afstevenend op een burn-out.

Als dit op jou van toepassing is dan moet je je sterk gaan afvragen of  je misschien iets totaal anders moet gaan doen. Je bent dan zeer waarschijnlijk van het juiste pad geraakt. Verkoop van je onderneming kan een serieuze optie zijn. Hoe lastig dat ook is. Vind je passie terug door wat nieuws te starten. Of wellicht een functie in loondienst te betrekken. In ieder geval iets nieuws dat dicht bij jou ligt.

 

Tot slot…

Moraal van het verhaal is dat jouw bedrijf dicht bij jou moet staan. Dat je met gedrevenheid in je onderneming aan de slag bent. Richt je niet enkel op de knikkers. Dat gaat op den duur alleen maar frustratie opleveren. Het begint met plezier en beleving. De rest komt op de tweede plaats.

Terug naar het overzicht

Stelling

De oorzaak van motivatieproblemen is dat ondernemers veel te lang blijven vasthouden aan hun bedrijf en hun rol daarin.