De valkuil van de prestatiegerichte ondernemer

Misschien ben je nog relatief kort bezig of al een wat langere tijd. In ieder geval ben je ooit met veel passie en ambitie je eigen onderneming (eventueel samen met anderen) gestart. Door de jaren heen is je onderneming flink gegroeid.  Je hebt de nodige personeelsleden aangenomen.

Door de groei ben je nog prestatiegerichter geworden dan je al was. Je bent ongemerkt nog harder gaan werken dan je al deed. Maar dan kom je erachter dat ondanks de groei de winst niet mee is gegroeid. Deze is zelfs gedaald. Als gevolg van de flink gestegen (personeels-)kosten. Het personeel presteert lang niet altijd wat je wil en je gaat er nog meer bovenop zitten. Je begint de grip kwijt te raken en slaapt slecht. Ondernemen is niet meer zo leuk dan het eerder was…


 

Te prestatiegericht

Prestatiegerichtheid is een kwaliteit. En die kwaliteit kan je onderneming succesvol maken. Iemand die prestatiegericht is heeft de volgende eigenschappen:

  • Neemt initiatief en is daadkrachtig
  • Heeft een sterke motivatie om te presteren/ haalt voldoening uit een prestatie
  • Houdt van uitdaging
  • Legt de lat hoog
  • Kan goed organiseren
  • Is ambitieus en toont veel inzet

Ondernemers zijn vaak prestatiegerichte mensen. Mensen met de hiervoor genoemde eigenschappen die van toegevoegde waarde zijn voor het ondernemerschap.  

Omdat de onderneming hun ‘kind’ is, werkt de prestatiegerichtheid nog sterker. Bovendien worden ze nog fanatieker als de onderneming succesvol blijkt te zijn.

Maar er komt ooit een moment dat het ineens tegenzit, door de harde groei of door andere oorzaken. De verwachte winst (= prestatie) valt fors lager uit. De ondernemer raakt uit het veld geslagen.

 

In je valkuil terechtkomen

Door tegenvallende resultaten kunnen prestatiegerichte ondernemers in hun valkuil terechtkomen. Ze raken snel van slag wanneer de prestatie niet of onvoldoende gehaald wordt. Er wordt stress ervaren en ze worden ongeduldig. Aan de medewerkers kunnen (te) hoge eisen gesteld worden wat kan resulteren in ontevredenheid. De druk wordt ongezond en vrije tijd komt niet meer in hun woordenboek voor. Ze zijn slaaf geworden van hun eigen onderneming.

 

Genieten van je reis

Het woord prestatiegerichtheid zegt het al: je bent sterk gericht op een behalen van een prestatie. Daar is op zich niks mis mee. Maar het gevaar dat op de loer ligt is dat je geobsedeerd raakt door de prestatie of dat doel. En haal je dit doel niet dan schiet je in de stress en raak je de motivatie kwijt.

Een uitdagend concreet doel werkt prima als stip op de horizon waar jij en je team met enthousiasme naar toe kunnen werken. Maar het is belangrijk dat je op de reis naar dat doel aan het genieten bent.  Je plezier moet niet afhangen van het halen van dit doel.

Stel je eens een sporter voor die Olympisch goud als doelstelling heeft. Die is daar jaren fanatiek voor aan het trainen. En uiteindelijk lukt het niet. Wat een frustratie moet dat zijn als diegene jarenlang zonder enig plezier aan het trainen is geweest.

Formuleer naast een concreet doel een hoger doel. Hierbij dien je je af te vragen wat de unieke bijdrage is die jouw bedrijf wil leveren. Hoe wil je je doelgroep helpen? Door hierover na te denken en er invulling aan te geven krijgt al het werk dat je verricht meer betekenis. Tevreden klanten: dat moet toch voldoening geven?

 

De uitdaging; teugels laten vieren

Relativeren en afstand nemen zijn de toverwoorden bij doorgeslagen prestatiegerichtheid. Bouw vrije tijd in en laat de boel eens aan anderen over.Ga niet overal bovenop zitten. Laat het maar eens fout gaan. Daar leren mensen van. Maar je zult verrast zijn dat je medewerkers prima zelf dingen kunnen oplossen. Geef ze daarvoor de ruimte.

Kijk eens naar nonchalante mensen en leer van hen. Ook zij krijgen dingen gedaan. Af en toe lui zijn en de teugels laten vieren leidt tot bezinning. Je kunt de boel dan beter relativeren en overzien. En dat zou wel eens meer kunnen bijdragen aan je doelen dan altijd maar verbeten doorwerken.

En de laatste tip voor jou als prestatiegerichte ondernemer: de uitdaging is om voldoende uitdaging te houden. Blijf uitdagingen zoeken. Trek je af en toe terug, soms met je team, om te brainstormen over nieuwe dingen in je bedrijf. Vooruitkijken en visualiseren van nieuwe uitdagingen zodat jij je weer fanatiek en gedreven op deze zaken kunt gaan richten. Want fanatiek ben je, en daar is niets mis mee!

 

Terug naar het overzicht