Door de jaren heen heb je een flinke onderneming opgebouwd waardoor je de nodige personeelsleden in dienst hebt. Er wordt de nodige aansturing van je verwacht. Jij bent immers de eigenaar en dus de leider. Maar wat is goed leiderschap? Ik wil hier graag drie eigenschappen met je bespreken die voor een leider van onschatbare waarde zijn.


 

Een echte leider handelt in het belang van een ander

Eigenbelang is schering en inslag in onze huidige maatschappij. Bij ondernemers zien we dit ook veelal terug in de enorme drang naar winstmaximalisatie. De drang naar status dankzij succes. Het zijn allemaal vormen van opgeklopt egoïsme. Hoe succesvoller – (lees:) hoe groter en winstgevender de onderneming – des te erger dit egoïsme vaak wordt.

De vraag die je jezelf moet stellen is niet hoe kan ik meer geld verdienen, maar wat voor waarde creëer ik voor mijn klanten? Streef ik ernaar om met mijn product of dienst het belang van mijn klanten te dienen? Wil ik het allerbeste voor hen?

 

Als we alleen troep en trivialiteiten in de aanbieding hebben, moeten we waardeloze en onbeduidende persoonlijkheden produceren die als consument kunnen dienen.”

 

Zet je klanten dus centraal en los problemen voor hen op of biedt hen plezier, geluk of gezondheid door middel van jouw product of dienst. Dit gaat bovendien jou als leider en je medewerkers veel meer (werk)voldoening geven. Of vind jij je bedrijf liever terug in de quote van Lewis Mumford? 

 

Word een people manager!

Als leider, met de juiste instelling, dien je het belang van je medewerkers. Zitten zij bijvoorbeeld op de goede plek? Zijn ze enthousiast en gemotiveerd? Worden ze in redelijkheid beloond? Allemaal vragen die je jezelf kan stellen om hiervoor zorg te dragen.

Word een people manager! Een leider die oog heeft voor de behoeften en kernwaarden van zijn medewerkers en daarmee ook een veilig klimaat voor hen creëert wordt snel gewaardeerd. Er ontstaat een veel fijner werkklimaat binnen je onderneming. Laat zoveel mogelijk regels en protocollen varen, want die leiden tot dwang en manipulatie. Het eigen initiatief van je mensen wordt daarmee bevorderd en dat resulteert in meer motivatie en inspiratie.

 

Betaal eerlijke prijzen!

Hoe doe je daarnaast zaken met je leveranciers en andere relaties? Zorg altijd voor een win-win situatie. Dit betaalt zich uit in een goede vertrouwensrelatie en gun-factor. Onder het mom van zakelijk handelen kun je de neiging hebben om misbruik te maken van je machtspositie.

Leveranciers en medewerkers moeten het dan doen met een veel te lage vergoeding. Betaal deze mensen een eerlijke prijs. Want je wilt toch zelf ook niet uitgeknepen worden wanneer je je machtspositie kwijt bent?

 

Mijd winstbejag

Laat ik vooropstellen dat er niks mis is met goede winsten maken in je onderneming. Je schoorsteen moet tenslotte roken en je personeel moet betaald worden. Je hoeft je ook niet schuldig te voelen als je een topwinst draait.

Het gaat er hier om wat je drijfveren zijn. Streef je enkel en alleen naar winstmaximalisatie ten gunste van jezelf? Het risico bestaat dat je steeds meer wilt. Het meer is nooit vol. Je werkt steeds meer en harder voor meer geld. Die auto moet steeds groter, die vakanties worden steeds luxer. Het gevolg? Je wordt een slaaf van je onderneming.

In onze maatschappij worden grootverdieners op een voetstuk geplaatst. Zij zijn de rolmodellen van the American dream. Waarom eigenlijk en is dit wel terecht? Want veelal hebben grootverdieners (natuurlijk niet allemaal) een spoor van leed achter zich gelaten: echtscheidingen, verwaarloosde gezinnen, stress, machtsmisbruik, uitbuitingen en manipulatie. Stop er dus mee om deze mensen als voorbeelden te zien. De buitenkant lijkt vaak een stuk mooier dan wat er zich achter de schermen afspeelt.

 

Deel je successen!

Met anderen delen zal je veel meer voldoening geven dan overmatige consumptie. Je hoeft niet zoals Bill Gates een filantropische instelling te worden, maar grote huizen en dikke auto’s heeft nog nooit iemand echt gelukkig gemaakt, althans niet langdurig. Investeer het geld dat je niet nodig hebt in je onderneming. Bijvoorbeeld in innovatie of het verbeteren van je product of dienst. Of wat te denken van je personeel? Zie ook punt 1. De paradox hier is dat wanneer je als leider je onderneming inzet ten gunste van anderen, je onderneming snel succesvoller wordt. Dus ook in financiële zin. Maar de goede resultaten gaan hier gepaard met geluk, voldoening en motivatie. Iets waar iedereen naar op zoek is.

 

Wees bescheiden

Bescheidenheid siert de mens is een mooi gezegde. Deze is zeker voor de leiders van groot belang. Heel veel leiders stellen zich helaas onbescheiden en hooghartig op. Ze voelen zich verheven boven anderen. Waarom? Omdat ze een vals gevoel van status en macht hebben. Dit is altijd een gevolg van de drang van het ego in de mens.

De primaire taak van het ego van de mens is te zorgen dat het overleeft. Daarom gedijt het ego bij veiligheid,  zekerheid en garanties. Vandaar dat het ego hecht aan status en macht. Het risico bestaat dat iemand teveel leeft naar het ego en doorslaat in de hang naar steeds meer aandacht en overheersing van anderen.

Als je iets bereikt hebt mag je natuurlijk trots zijn op jezelf. Het neerzetten van een prachtige onderneming zal je dit gevoel zeker geven. Wees daar dan ook dankbaar voor. Maar hoed je ervoor om door te slaan. Van trots zijn naar arrogant gedrag is geen grote stap.

Ga bij je zelf na waarom je bepaalde beslissingen maakt of stappen neemt. Is hier teveel ego in het spel? Durf kritisch naar jezelf te kijken. Wees bescheiden en – nogmaals – handel in het belang van anderen. Je hoeft in je onderneming niet het hoogste en laatste woord te hebben. Luisteren naar anderen is veel belangrijker.

Echt luisteren dus, want dan voel je ook beter aan wat er bij de ander speelt. Dit geeft tevens ruimte voor je personeel om ideeën aan te dragen. En doe daar dan wat mee. Jij bent niet degene die alleen steeds het wiel hoeft uit te vinden. Laat je medewerkers meedenken en geef hun bijdragen een plek. Dit zal hen een gevoel van waardering en mede-eigenaarschap geven.

Tot slot wil ik graag afsluiten met een tweetal paradoxen. De eerste: bescheidenheid vormt de meest verheven eigenschap van de leider. De tweede: handel in het belang van anderen dan handel je in je eigen belang. Dus eerst de ander dan pas jezelf is de chronologische volgorde. Dat is de kracht van de ware leider en waardering is daarbij het resultaat, zonder dat je er om hoeft te vragen.

 

Maandelijks Inspiratie Ontvangen?

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF

Je ontvangt hooguit twee berichten per maand!